هوشمند سازی چیست؟ مزایا و کاربردها

عکس مقاله هوشمند سازی چیست

در دنیای امروز که دنیای علم، تکنولوژی و فناوری است؛ قطعا کلمه هوشمند به گوشتان خورده است. امروزه با توسعه علوم کامپیوتر و به دنبال آن پیشرفت سیستم های الکترونیکی و کامپیوتری، نیاز بشریت به تکنولوژی و عوامل کاربری پیشرفته را نمی توان انکار کرد؛ بلکه نقش سیستم های مذکور روز به روز پررنگ تر شده و صرف‌نظر کردن از کاربردها و قابلیت‌های آن بسیار سخت و به دور از تصور است. در همین راستا واژه هوشمندسازی برای شما آشنا می‌باشد. اما هوشمند سازی چیست و تعریف آن چه می باشد؟ در ادامه مطلب علاوه بر تعریف هوشمند سازی در ارتباط با کاربردها و قابلیت های آن در زمینه های مختلف صحبت خواهیم کرد. شرکت کیانی اسمارت از شرکت های معتبر هوشمند سازی ساختمان در کرج با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در این زمینه توانسته با بهره‌گیری از فناوری و تکنولوژی روز دنیا، بسیار قدرتمند عمل کند و در نهایت علاوه بر کسب رضایت مشتریان، آن ها را به مشتریانی وفادار تبدیل کند.

تعریف هوشمند سازی

در ارتباط با مبحث هوشمند سازی تعاریف تخصصی مختلف و متعددی ارائه شده است که می توان گفت هوشمندسازی در واقع بهره‌برداری از اطلاعات و تکنیک های علمی و فنی و همچنین دریافت حداکثری از امکانات و خدمات حوزه فناوری اطلاعات جهت ارتقای سطح کیفی زندگی روزمره، افزایش سرعت عملکرد در انجام فعالیت های روزمره به صورت بسیار دقیق و حرفه ای ، افزایش امنیت، دسترسی به امکانات و قابلیت ها از راه دور، بهینه سازی مصرف انرژی، تسهیل در انجام امور در جهت تغییر و ارتقای سطح شاخص های زندگی فردی و اجتماعی است. در کنار واژه هوشمندسازی، واژه سیستم های هوشمند نیز مکمل آن می‌باشد به همین دلیل است که تعریف این دو باهم گره خورده و جدا ازهم نیستند.

سیستم هوشمند چیست

سیستم های هوشمند ابزارهایی پیشرفته هستند که با درک امور و مسائل پیرامون خود قدرت تحلیل و تصمیم گیری دارند به گونه ای می توانند در لحظه به صورت کاملا هدفمند واکنشی صحیح و حساب شده نشان دهند.

در واقع سیستم های هوشمند همانند یک انسان می توانند فکر کنند، تصمیم بگیرند و در نهایت عمل کنند. هرچه محاسبات و عملکرد این سیستم‌ها دقیق‌تر باشد، هوشمندتر قلمداد می شوند و به نمونه های انسانی نزدیک تر هستند. تمامی مطالبی که در ارتباط با سیستم های هوشمند مطرح شد با مقوله ای تحت عنوان هوش مصنوعی سروکار خواهد داشت.

در حقیقت هوش مصنوعی علم بکارگیری سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی در جهت وادار کردن آن ها به انجام اعمالی است که انسان آن ها را به صورت دقیق تری انجام می دهد. عملکرد سیستم های هوشمند به این صورت است که داده های خام را توسط تعدادی سنسور (حسگر) از میحط اطراف دریافت نموده و با استفاده از الگوریتم‌های مشخص آن ها را تحلیل و بررسی می کند. مزیت این سیستم ها این است با بهرهمندی از علم یادگیری ماشین ها که روشی برای تجزیه و تحلیل داده ها در خودکارسازی ساخت مدل های تحلیلی است، با گذر زمان قابل اصلاع و همچنین ارتقا هستند.

ضرورت هوشمندسازی و مزایای استفاده از آن

همانطور که در مطالب فوق گفته شد، کاربرد هوشمند سازی و وظیفه سیستم های هوشمند آماده سازی بستری نوین در تسهیل انجام امور است. به همین دلیل امروزه اهمیت هوشمند سازی بر هیچ کس پوشیده نیست. از این رو تمام مدیران، کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در جهت ترویج و پیشرفت جامعه هدفشان هستند. تعدد نیروی کار، افزایش هزینه ها، عملکرد ضعیف به همراه خروجی بی کیفیت و ناقص، بروز خطاهای انسانی و بعضا جبران ناپذیر در کار، بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار را به سمت و سوی استفاده و بهرمندی از سیستم های هوشمند ترقیب کرده است.

از جمله مزایا و فواید استفاده از سیستم های هوشمند در کسب و کارها عبارتند از:

  • کاهش خطای انسانی و جبران ناپذیر
  • حذف عوامل و نیروی انسانی در جهت جلوگیری از به هدر رفت زمان و هزینه های مالی
  • ارتقای سطح کیفی امنیت در میحط های کسب و کار و همچنین نظارت و بازبینی از راه دور
  • بهبود عملکرد و افزایش بازدهی تجهیزات و طول عمر آن ها که به موجب آن کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش می یابد.
  • قابلیت کنترل و مدیریت مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف ناخواسته آن (بهینه سازی مصرف انرژی=کاهش هزینه ها)
  • افزایش سطح کیفی و بازدهی عملکرد نیروی انسانی توسط سیاست های نظارتی
  • قابلیت ثبت وقایع به صورت پیوسته و لحظه ای و امکان تصمیم‌گیری توسط سناریوهای از پیش تعیین نشده (از طریق بهرهمندی از تکنیک های موثر مهارت یادگیری ماشین مانند شبکه های عصبی)

کاربرد هوشمند سازی و سیستم های هوشمند

هم اکنون این سیستم ها در صنایع مختلف و حوزه های متعددی مثل صنعت ساختمان، صنعت گردشگری الکترونیکی، اتوماسیون صنعتی، رباتیک، پزشکی، آموزش و پرورش، صنعت برق، احراز هویت (از طریق بهره گیری از مشخصه های بیومتریکی)، حمل و نقل، خدمات بازرسی و نظارت و همچنین بسیاری از بسیاری از زمینه های دیگر کاربرد دارد. در ادامه به بررسی کاربرد سیستم هوشمند و هوشمندسازی در برخی از حوزه های نام برده پرداخته ایم.

  • صنعت ساختمان

با توجه به اینکه امروزه اغلب افراد نیمی از زمان خود را در خانه سپری می کنند؛ هوشمندسازی و سیستم های هوشمند سعی در ارتقای سطح کیفی زندگی رومزه داشته و در این راستا بسیار قدرتمند عمل کرده است. امروزه جهت بهرهمندی از هوشمندسازی پروتکل های متعدد و بسیار قدرتمندی از جمله پروتکل KNX، پروتکل BACnet، پروتکل LonWorks، پروتکل DALI، پروتکل Zigbee، wifi و غیره جهت یکپارچه سازی سیستم های هوشمند در این عرصه، ارائه شده است. در حال حاضر استفاده از پروتکل بین المللی و تایید شده KNX به دلیل وجود بیش از 450 عضو KNX در 45 کشور جهان که محصولات تحت این پروتکل را تولید می کنند و همچنین تمام محصولات KNX با یکدیگر سازگار هستند.

عکس پروتکل ها در هوشمند سازی

علاوه بر این تاسیسات KNX را می توان به راحتی تغییر داد یا در مراحل بعدی گسترش داد. در حال حاضر با گسترش و توسعه پروتکل های موجود توسط هوشمند سازی و سیستم های هوشمند تعداد محصولات برقی و امکاناتی که تحت این پروتکل ها کنترل می‌شوند افزایش یافته است به گونه ای که بسیاری از امکانات و قابلیت ها از راه دور توسط گوشی همراه و با استفاده از اینترنت قابل کنترل هستند. تمامی این امکانات علاوه بر افزایش بازدهی و طول عمر وسایل، موجب کاهش هزینه ها، بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین ایجاد حس امنیت و آسایش بیشتر برای ساکنین خواهد شد.

جهت مشاوره در زمینه هوشمندسازی و اتوماسیون ساختمان با ما در ارتباط باشید

  • اتوماسیون صنعتی:

هوشمندسازی صنایع و بهرهمندی از سیستم های هوشمند در تولید و اختراع ربات‌ها علاوه بر کنترل و انجام فرآیند تولید در صنعت خودروسازی، پتروشیمی، زراعت و کشاورزی و همچنین صنایع غذایی موجب کاهش ضایعات، افزایش نرخ تولید، بهبود کیفیت و همچنین کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد.

عکس ربات های خودروساز در صنعت خودروسازی توسط هوشمند سازیربات‌های خودروساز

  • مراکز پزشکی و بیمارستان ها:

هوشمندسازی بیمارستان ها و مراکز پزشکی شامل طراحی نرم افزارهای تخصصی جهت تشخیص بیماری و ساخت ربات های پرستار یا جراح که این ربات ها با بهره گیری از علم برنامه نویسی، پیاده سازی و تولید می‌شوند.

  • حمل و نقل عمومی:

بهره مندی از هوشمند سازی در حمل و نقل عمومی می تواند با ساخت خودروهای خودران، کنترل ترافیک شهری، افزایش امنیت عابران و همچنین کاهش آلاینده های و آلودگی های هوا را در پی خواهد داشت. از این رو هوشمند سازی جاده با ابزارها و سیستم های هوشمند کنترل سرعت، شمارش تعداد تردد در جاده ها، و ثبت تخلفات امنیت بیشتری را برای مسافران ایجاد می‌کند.

  • اتوماسیون ساختمان

یکی دیگر از کاربردهای هوشمندسازی در صنعت ساختمان است که امروزه به منظور افزایش امنیت و آرامش و همچنین کاهش مصرف انرژی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در هوشمند سازی ساختمان تمام امکانات و عوامل نظیر کنترل سیستم روشنایی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی HVAC، سیستم های امنیتی، دروبین های مدار بسته، پرده و کرکره های برقی، کنترل تردد، آیفون هوشمند و از این قبیل تحت پوشش و کنترل یک سیستم یکپارچه قرار می گیرد که امکان کنترل از راه دور به علت یکپارچگی سیستم ها برای کاربران مقدور خواهد بود.